Yrityksen johtaminen vaikeina aikoina

Miten johtajan rooli muuttuu, kun ajat ovat vaikeita? Kun kassa tyhjenee, ja tilauksia perutaan?

Yrityksen johtamisessa on hyväksyttävä se tosiasia, että ainoa pysyvä asia on muutos. Yrityksen tilanne voi muuttua nopeastikin täysin ulkopuolisista seikoista johtuen. Iso asiakas voi lopettaa tilaukset kuin seinään, jolloin ”varma” tulevaisuus ei olekaan enää niin varma. Maailman talouteen voi iskeä taantuma, joka luonnollisesti vaikuttaa lähes kaikkien yritysten toimintaa. Yrityksen laitteita voi yllättäen rikkoutua, ja saatetaan joutua ottamaan lainaa yritykselle. Nämä kaikki tilanteen ovat vaikeita kaikille yrityksissä oleville henkilöille, ja ne vaativat oikeanlaista suhtautumista johdolta.

Ehkä tärkein seikka kaikissa näissä tilanteissa on välttää epätoivoon vaipuminen. Kun asiakkaat kaikkoavat, syntyy helposti epätoivo. Tällöin johtajan tehtävänä on saada positiivinen asenne säilytettyä yrityksen henkilöstössä, ja saada tulevaisuus näyttämään valoisammalta. Taantuman kohdalla tilanne voi olla sama; ihmiset alkavat heti pelätä työpaikkojensa puolesta. Yrityksen olisi tällöin tärkeää koittaa pitää mahdollisimman paljon työntekijöitä talossa, ja saada heidät työllistettyä esim. kehittämistehtäviin.

Have your say