Vieraskynä: Miten asenne näkyy kiinteistönvälittäjän työssä?

Vieraskynä: Miten asenne näkyy kiinteistönvälittäjän työssä?

Miten valita itselle sopiva kiinteistönvälittäjä? Tarkista ainakin nämä 5 asiaa.

Marjo Huhtala pyysi minua kirjoittamaan, miten asenne näkyy kiinteistönvälitysalalla ja miten jokainen löytää itselleen sen parhaan välittäjän oman kotinsa myyjäksi. Lähdin purkamaan asiaa omasta näkökulmastani ja asiakkailta saamieni palautteiden perusteella.

Saan paljon palautetta asenteestani ja siitä, että olen oikealla alalla. Asenne on tässäkin työssä se mikä ratkaisee.

Valitse sinulle sopiva ihminen

Kiinteistönvälitystyö on hyvin henkilövetoinen ala. Tarkoitan tällä sitä, että välittäjät ovat hyvin erityylisiä ja tekevät asioita hyvinkin eri tavalla, niin kuin tietysti kaikilla aloilla. Tässä työssä henkilökemia ja se, että ’natsaako’ jonkun kanssa, korostuu erityisesti. Omasta mielestäni olen enemmän asiakaspalvelutyössä kuin myyntityössä.

Tottakai minun pitää osata myydä, mutta jokainen ihminen haluaa tulla autetuksi ja kun tämä halu auttaa tulee sydämestä eikä opetelluista myyntiargumenteista niin uskon, että se näkyy kilometrien päähän.

Varmista, että valitset koulutetun ja kokeneen ammattilaisen

Ala on ollut ja on edelleen aika villi. Aiemmin ei ole ollut minkäänlaisia pääsyvaatimuksia kiinteistönvälitysalalle, mikä on mielestäni aivan käsittämätöntä. Puhutaan kuitenkin elämän suurimmista ellei suurimmasta investoinnista niin ethän halua, että kukaan epäpätevä henkilö on silloin asialla? Tämän vuoden alussa tuli laki voimaan joka velvoittaa, että puolella välitysliikkeen välittäjistä on LKV-pätevyys (laillistettu kiinteistönvälittäjä). Aiemmin tämä luku oli yksi. Siis yksi ihminen koko toimistosta. Parempaan suuntaan ollaan siis menossa. Toinen kirjainyhdistelmä, jonka saatat löytää tittelin perästä, on KiAT eli se tarkoittaa kiinteistönvälittäjän ammattitutkintoa. Näistä jos jompikumpi tai mieluiten tietysti molemmat löytyvät käyntikortista niin yleensä asialla on alaa opiskellut henkilö. Meitä on monia hyviä välittäjiä, joilta ei kumpaakaan löydy, mutta referenssejä on pilvin pimein. Oli titteleitä tai ei niin kysyisin silti mitä on tullut myytyä uran aikana ja hyvä välittäjä yleensä tietää omat lukunsa. Yritykset keräävät nykypäivänä myös paljon asiakaspalautteita, ne jos mitkä kertovat paljon ihmisestä.

Mutta muista; halvin harvoin on se paras

Vertaile välittäjiä, pyydä kaksi tai kolme eri arviota. Suurin osa asiakkaistani on tuttujani tai suositusten kautta tulleita, mutta kannustan silti, että pyytäkää jonkun muunkin arvio kuin minun. Tällöin saa hyvän kuvan mitä on tarjolla ja mihin hintaan. Hinta-arviossa, myyntiajassa ja palkkiossa saattaa olla suuriakin heittoja, riippuen vähän asunnosta.

Minkälaisen kuvan saat välittäjästä, joka alkaa itse tinkimään omasta palkkiostaan ennen kuin sitä edes kysytään häneltä?

Tekeekö hän saman myös asunnon myyntihinnan kanssa? Ostaja tulee ovesta sisälle ja välittäjä sanookin, että ”no tämä hinta nyt on mikä se on, kunhan nyt jonkunlaisen tarjouksen teette niin kyllä sillä varmasti kaupoille päästään”. Eihän hän itsekään edes usko hintaan niin miksi kenenkään muunkaan pitäisi? Hintaneuvottelut ovat asia erikseen ja se kuuluu vähän kupletin juoneen, mutta onhan välittäjän pysyttävä sanojensa ja numeroidensa takana.

Ota se joka kertoo realistisen arvion hinnasta eikä se, joka lupaa eniten

Kysy suoraan: mihin hinta-arvio perustuu? Se joka on valmistautunut hyvin, tietää markkinatilanteen ja kenellä on näyttää faktiset tilastot alueen myydyistä asunnoista, erottuu kyllä tässä vaiheessa joukosta. Myyntiä on aivan turha pitkittää ylihinnoittelulla. Homman nimi kun on se, että ne asunnot joissa on hinta kohdallaan alusta asti, menevät nopeasti ja parhaaseen mahdolliseen hintaan. Jos hinta asetetaan alussa pitkäksi ja sitä korjataan esimerkiksi kahden kuukauden jälkeen, niin kukaan ei edes huomaa hinnan alennusta, koska kohde on syystä tai toisesta jo kertaalleen hylätty eikä kukaan selaa niin vanhoja ilmoituksia. Loppujen lopuksi asunto myydään alennusmyynnissä ja todennäköisesti matalampaan hintaan, kuin silloin jos hinta olisi ollut alusta asti maltillisempi.

Varmista, että markkinointi on ensiluokkaista

Ammattilaisen ottamat valokuvat ovat sellainen asia mistä minä en tinkisi, tämä on väärä paikka säästää euroja. Kuvat eivät koskaan kerro koko totuutta ja asunto on aina vähän erilainen mitä kuvista saattaa olettaa, mutta niiden pitää olla ensiluokkaiset. Toinen asia, johon tulee panostaa, on esittelyteksti. Ei riitä, että ilmoituksessa lukee: ”Kiva ja valoisa pikkukoti tarjolla! Tervetuloa tutustumaan paikan päälle.” Ilmoituksessa tulee olla kattavasti tietoa itse asunnosta, taloyhtiöstä, palveluista ja ympäristöstä. Etsi netistä välittäjän muita kohteita ja katso minkälaisia esittelytekstejä ja kuvia ilmoituksissa on.

Sosiaalista mediaa voidaan myös käyttää markkinoinnissa joten pidä huolta, että välittäjäsi on ajan hermoilla eikä tuputa jo ehkä vanhentuneita metodeja.

Kiinteistönvälitysala ylipäätänsä on kehittynyt viimeisen vuosikymmenen aikana hurjasti. Enää asunnot eivät myy itseään eikä ole ihan sama kenet valitset asuntoa välittämään. Ne ketkä jankuttavat, että on huono aika myydä ja on ostajan markkinat, niin heillä varmasti onkin hankalaa. Tänä päivänä töitä joutuu tehdä rutkasti enemmän kuin ’vanhoina hyvinä aikoina’.

Itse en ole tosin tehnyt tätä työtä kun asunnot myivät itse itsensä joten olen joutunut tekemään saman työn alusta asti. Pidän sitä ehdottomasti vain vahvuutena, koska minulla ei ole pinttyneitä käsityksiä alasta, joka muuttuu koko ajan.

Laki ja säädökset muuttuvat ja oikeuden tekemät ratkaisut muovaavat käytäntöjä. Itseään pitää kouluttaa jatkuvasti, jos meinaa pysyä askeleen edellä asiakasta. Kaikki tieto on nykypäivänä tarjolla kaikille ja ammattilaisena oleminen edellyttää opiskelua ja halua oppia. Toivotan oikein ihanaa syksyä kaikille ja muistutan: Kun on aika vaihtaa, vaihda.

 

Noora Ruippo

Kiinteistönvälittäjä Noora Ruippo, LKV, KiAT, toimii yrittäjänä RE/MAX Casa Alton alla. Casa Alto on pohjoismaiden paras RE/MAX toimisto ja Nooran tiimi sijoittui sijalle 3 vuoden 2015 RE/MAX tiimeistä. Hänen asiakaspalautteidensa keskiarvo on 9,5. Nooran tavoitteena oli tuplata vuoden 2015 liikevaihto vuonna 2016. Lähellä ollaan kun vuotta on vielä reilu kaksi kuukautta jäljellä. Hänet tavoittaa numerosta 040 962 6659 tai sähköpostilla noora.ruippo@remax.fi

 

 

 

 


Mandare-Editor-In-Chief

Comments are closed.