Vieraskynä: Asenne muuttuu avoimella dialogilla

Vieraskynä: Asenne muuttuu avoimella dialogilla

Kulta, tiskaisitko astiat?

Onko puolisosi kärsivällisen lempeästi koskaan huomauttanut sinulle vaikka astioita tiskatessasi, kuinka koko operaatio kannattaa toteuttaa hieman eri tavalla mihin olet itse tottunut? Kuulet huomautuksen, valitset pienemmän vaivan tien ja vastaat rutiininomaisesti takaisin ”Niin tietysti kulta.” Ja tiskaat vaivihkaa omalla tavallasi – sillä vanhalla ja hyväksi todetulla. Aivan kuten olet jo vuosien kokemuksella toiminut.

Uskoisitko, että puolisollasi ei automaattisesti ole pahat mielessä? Voihan olla, että hänellä on aidosti tarjota parempi, helpompi ja tehokkaampi tapa askareiden hoitamiseen. Miksi sitten härkäpäisesti kieltäydyt muuttamasta toimintatapojasi? Tai olet ehkä joskus kokeillut puolison ehdotusta, mutta ei se oikein tuntunut hyvältä, joten palaat vanhaan tuttuun rutiiniin. Tässä kohtaa voit kaivaa kaikki hyllystä löytyvät kirjat ja artikkelit muutosvastarinnasta ja sen peittoamisesta.

Joudumme Zero Momentilla usein työskentelemään asenteen muutoksen parissa ennen kuin pääsemme varsinaiseen työhön asiakkaidemme digitaalisen liiketoiminnan kehittämisen kanssa.

Kerran kokeiltiin vähäsen, ei onnistuttu. Ei kannata.

On hyvä, että on kokeiltu, mutta kannattaa muistaa, ettei mikään mene täydellisesti putkeen ensimmäisellä kerralla varsinkaan puolivillaisesti hoitaen. Ikinä. Monesti asenteet kuitenkin muuttuvat, kun niille vain antaa tilaisuuden. (Sen tiskauksenkin voi oikeasti hoitaa tosi monella eri tavalla).

Halu aikaansaada muutos on muutoksen tärkein katalysaattori.

Jos mietin omia menestyksekkäitä digicaseja, aina taustalla on ollut asiakkaan aito halu projektin toteutumiseen. Väkisin tekeminen on kuin tunkisi käärmettä piippuun, ja se pääsääntöisesti näkyy tuloksissakin. Jos asiakkaan aito innostus tuntuu uupuvan, täysin validi toimintamalli onkin sanoa ”Okei, mietitään vielä hetki, oletteko te todella sitoutuneita tähän hankkeeseen. Jos nyt tuntuu, että ette löydä tästä konkreettisia hyötyjä, jatketaan keskustelua myöhemmin ja mietitään niitä hyötyjä vielä yhdessä.” Myynnin kannalta ehkä katastrofaalista, mutta asiakaslähtöisyyden ja oman ammattietiikkani kannalta järkevää.

Miten se asenne sitten muuttuu, ja muutos nähdäänkin mahdollisuutena uhkan sijaan?

Yksinkertaisesti avoimella dialogilla. Kun molemmat dialogin osapuolet ovat yhtä mieltä tavoitteista, ollaan jo aika lähellä läpimurtoa. Oli tavoitteena sitten tiskausrutiinien helpottaminen tai asiakkaiden parempi palvelu verkkokaupassa. Tavoitteiden asetannan jälkeen avoimeen dialogiin kuuluu perustelut, miksi uusia asioita kannattaisi kokeilla. Tässä taistelee usein vastakkain kaksi asennetta: halu menestymiseen vs. halu riskien välttämiseen.

Digimaailmassa investointien riskejä perustellaan klikkaussuhteilla, konversioprosenteilla, ja jos jonkinmoisilla mittareilla, mitkä ovatkin erittäin hyvä tapa perustella satsausta liiketoiminnan kehittämiseen. (Näistä minäkin monesti suu vaahdossa paasaan.) Jos asiat ovat paikoillaan, joskus näitä mittareita voidaan jopa käyttää onnistuneesti ennustamaan investoinnin tuottoprosenttia.

Tämä on toki mahtavaa, mutta oman kokemukseni mukaan vasta puoli voittoa.

Mikään määrä mittareita ei riitä muuttamaan asennetta, jos osapuolten välillä ei ole syntynyt luottamusta. Luottamusta siihen, että nyt tähdätään tilaan, jossa muutoksen jälkeen asiat ovat muutosta edeltävää tilaa paremmin.

Jos tiskaus sujuu jouhevammin, saadaan enemmän aikaa yhdessäoloon ja molemmat osapuolet voittavat. Tilanne on molemmille parempi muutoksen jälkeen. Kun joku ensi kerralla ystävällisesti tarjoaa sinulle ”mahdollisuuden” tehdä asioita uudella tavalla, älä mieti, mitä kaikkea sinun pitää muutoksen eteen tehdä. Ajattele ennemmin, miten muutos tulee muuttamaan omaa elämääsi.

Jaani Väisänen

FT Jaani Väisänen on data-analytiikan ja sähköisen markkinoinnin ammattilainen, joka etsii jatkuvasti uusia keinoja lisätä asiakkaittensa tietämystä tiedon avulla. Jaani on Zero Moment Oy:n toimitusjohtaja ja perustajajäsen, ja jaksaa perustella asioita kyllästymiseen asti.

www.zeromoment.fi

jaani@zeromoment.fi

Kuva: Zero Moment


Mandare-Editor-In-Chief

Comments are closed.